www.hornmusikk.no Historie | Tilbakeblikk Fr. 13. des. 2019

Vi takker alle som gir sitt bidrag via Grasrotandelen

Vårt orgnr: 994 070 282

Øvingstider

Tirsdag 1820 - 2105

Øvingslokale

Vi har øvinger i 3. etg på Mosjøen skole. Bruk den sydlige inngangen fra skolepassen. Vis på kart

Hornmusikkens brasskvartett spiller spesialarrangement av Fliflet Bræins "Ut mot havet" på besøk i Lofoten i begynnelsen av juni 2002.

Hornmusikken spiller på torget i Svolvær - med nye, sponsete t-skjorter....

Spilling på "kaie" i Nusfjord!

Tilbakeblikk

På denne siden vil du finne historier fra turer, hverdagslivet i korpset m.m.

Glimt fra sesongen 2011-12

Sesongslutt med konsert i Byparken tirsdag 19. juni.

Kjempeflott korpstur til Lurøy kommune, nærmere bestemt Sleneset 8.-10. juni. Turkomiteen hadde gjort en stor og god jobb, og noe av det beste med turene våre er at vi får spille mye.

Veldig artig konsert sammen med KORET på Sleneset. Vi er flinke til å oppleve og oppdage Helgeland.

HV-spilling 8. og 17. mai.

1. maispilling.

Vårkonsert sammen med Bandlinja på Vefsn Folkehøgskole 17. april - i aulaen på MVS.

Sjøgata Live-deltakere - som spillende og som dugnadsgjeng. Kjempeartig helg.

Nyttårskonsertspilling.

Nissespilling.

Adventkonsert.

Konsert med Mosjøen Mannskor.

Den store korpskonserten.

Øvingskorps.

50årsdagsoverraskelsesspilling.

Frivillighetsdagen.

Glimt fra sesongen 2010-11

Mosjøen Hornmusikk var på tur til Meløy som HV-korps; konsert for hurtigruteturistene på Svartisen innerst i Holandsfjorden, i Glomfjord, på Ørnes, på Forøy - og sist, men ikke minst på Hurtigruten minutt for minutt

Mosjøen Hornmusikk inviterte til piknik-konsert i byparken tirsdag 14.juni

Journalist Berit Engøy Henriksen i Helgeland Arbeiderblad ga gode tilbakemeldinger på konserten i dagens avis.

Mosjøen Hornmusikk fikk Vefsn kommunes kulturpris 2009 i dag - 24. september 2010

Du kan lese mer om prisutdelinga i Helgeland Arbeiderblad

Svalbard februar 2009

Torsdag 5. februar 2009 kl 05.30:

12 morgenfriske musikkelskere møttes på Mosjøen Lufthavn.

Merethes ide om å ta med seg grovmessingen i Mosjøen Hornmusikk til Svalbard på Polarjazz var en realitet. Les mer

Besetninga hadde endret seg litt under veis, men uansett hadde vi tre ulike ensembler som var klare for oppdrag;

- messingsekstetten Knut Sine Høner

- grovmessingensemblet Øyfjellbrass

- messingensemble fra Mosjøen Hornmusikk

- og for ikke å glemme: 1 piccolo og 4 publikumsentusiaster J

Forutsetningene for å få det trivelig var absolutt til stede.

Værgudene hadde gjort en alminnelig bra jobb denne morgenen og vi unngikk de helt store ”humpene” der vi forflyttet oss med Widerøe nordover flere fot over bakken:

Sandnessjøen, Bodø, Stokmarknes, Andenes og Tromsø. I Tromsø kortet vi ned ventetida med Quis før vi startet på siste etappe – til Longyearbyen og 78 ˚ N. 1 time og 40 minutter. Fantastisk bra lys og landskap.

På flyet møtte vi også Lise Lotte som var den 13ende deltakeren og som kom direkte fra Oslo. – Trivelig gjensyn.

På flyplassen i Longyearbyen le vi møtt av Beate og Ketil som hadde reist opp noen dager før. De sto klare med maxitaxi, varetransport og nøkler til fine leiligheter midt i sentrum.

Temperaturen var langt fra så skremmende som vi først hadde sett for oss, men absolutt av en slik grad at det var betimelig å ta på stillongs.

Det tegnet bra.

Ettersom vi bodde sentrumsnært kunne vi våge oss ut uten bæretillatelse på våpen.

Ingen av oss hadde spesielt stor lyst på framtidig bamsemumstilværelse.

Vi gjorde en rekognoseringsrunde for å hente festivalpassene, kartlegge egne spillesteder og snuse inn litt av historien på øya.

På Svalbardbutikken – Coopen på Svalbard fikk vi også kjøpt både det ene og det andre av føde til gode priser. Vi så lyst på livet.

Den første kvelden var vi på restauranten ”Huset” hvor vi inntok et meget godt treretters måltid med passende drikke. Restauranten Huset kan måle seg med Norges beste. Kjøkkensjef Thor Ingo Gabrielsen lover en meny tilpasset årstidene og preget av lokale råvarer. Husets Café er et historisk lokale der det har blitt spist og drukket siden 50-tallet. Caféens klassiske retter lages av samme kjøkken som restauranten. Huset har også en av verdens beste vinkjellere.

Knut og Vibeche hadde fått gavekort på måltid på ”Huset” i bryllupsgave, og for å få fram det lille ekstra fikk vi servert kaffe avec i vinkjelleren. Kjempebra!

Etter dette gode måltidet var det klart for konsert. Konserttilbudet på festivalen var veldig bra og veldig variert. – Noe for enhver smak: lokale artister, Åge Aleksandersen og Michael Wiehe, Chipahua Feast, Kristin Sevaldsen, Bjørn Eidsvåg, Linda Kvam, Ola Kvernberg Trio, Susanne Hansen, Undecided Jazzband og sist, men ikke minst Katzenjammer. Fire FANTASTISK flotte og flinke jenter. Må oppleves!! http://www.katzenjammer.no/

Vi hadde vel en times spilling på Lompensentret fredag og på Coopen lørdag. Det var veldig artig, og vi fikk mange og gode tilbakemeldinger, og det liker jo alle å få.

Motivasjonen for å spille mer var absolutt til stede, men vi måtte tilpasse oss det andre programmet og vi bestemte oss for at vi hadde et godt grunnlag for å videreutvikle konseptet sammen med de andre i Mosjøen Hornmusikk når vi kom tilbake.

Når vi attpåtil vet at vi kan glede oss til en flott spilletur til våren samt et kommende stort korpsprosjekt med band, solister, mannskor osv. Ja, da har vi mye å se fram til.

Heldige er vi som har valgt denne hobbyen! Til glede for oss selv og til glede for andre.

Bodil - waldhorn

Korpsturen 2008

Tradisjonen tro, så reiste Mosjøen Hornmusikk avgårde på tur også i år. Helgen den 6. - 8. juni bar det avgårde på blåtur. Turen endte opp på Torghatten Camping rett under Torghatten og i nærheten av Brønnøysund.

Bilder og mer om turen legges ut etter hvert.

Blåtur 2007 - Visthus rorbucamping

Årets korpstur ble lagt opp som blåtur.

Vi skal legge ut litt om denne turen her på denne siden.

Foreløpig kan dere lese en artikkel i Helgeland Arbeiderblad:

"Hornmusikk på Visthus"

Årets korpstur til Fosenhalvøya

2. - 5. juni 2005

Torsdag 2. juni dro vi av gårde på årets tur. 29 medlemmer var så heldige å ha anledning til å være med denne gangen.

Etter en lang periode med regn og kulde, fulgte vi nøye med på værmeldinga i dagene før vi skulle dra, for hver gang Mosjøen Hornmusikk skal på tur, har sola en tendens til å ville være med. Og ingen ting er bedre enn det. Da vi pakket bussen før avreise, kom sola fram og temperaturen steg.

Vi visste at vi skulle ende opp på Fosen, men ikke hva som skulle skje underveis. Etter å ha kjørt i et par timer - over Tosenfjellet og ut Velfjorden – stoppet vi ved en rasteplass og fikk servert hjemmelaget fiskesuppe med rundstykker og kvitvin til. En smakfull overraskelse.

Videre sørover langs kystriksvegen fikk guttene tildelt diverse oppgaver som ”hønene” i korpset hadde laget. (Guttene får alltid tildelt oppgaver på turene). Første oppgave var å lage sang som skulle inneholde to tildelte ord. Denne oppgaven skulle framføres siste kvelden. De var delt i 3 grupper på 3-4 personer.

Videre skulle de lage smykke av seige damer; tre dem på en hyssing fortest mulig. Premien var å spise damene etterpå. Alle deloppgavene ga poeng som til slutt skulle summeres og gi ei vinnergruppe.

Turen gikk videre med ferje fra Vennesund til Holm. Det er en flott tur sørver langs kystriksvegen, - fin natur langs kysten med hele skjærgården som et levende maleri.

Før sengetid kom vi fram til første overnattingsplass - campingplassen på Kolvereid. Det var for seint for spilleoppdrag, men det var ikke for seint til å være litt sosial. Kveldssola var ennå stor selv om temperaturen hadde dalt en del. Det var bare å kle seg godt, så kunne vi sitte ute og nyte godværet.

Tidlig neste morgen stilte vi i uniform, klar til første utekonsert i Rørvik. Før avgang fikk Trine oppfylt en av sine store drømmer – å prøve en gravemaskin. Gleden var stor!!

Kl 10.00 var vi klar til å spille i Rørvik sentrum. Der var det ikke noen stor mengde med publikum – det var jo litt tidlig på en fredag – men de kom sigende etter hvert som de hørte vår svingende musikk. Vi ble både fotografert og filmet. En restauranteier ble så begeistret at han ba oss om å komme bort og spille for gjestene sine. Selvfølgelig gjorde vi det.

Men med et stramt program, ble det ingen lang konsert. Turkomitèen hadde avtalt en ny konsert ute på Abelvær kl 12.00. Turen utover dit var fantastisk. Folla rett ut, med sola høgt på himmelen; man kan bli religiøs av mindre!

Hele befolkningen var møtt fram, både barnehagen og skoleelevene hadde fått fri for å høre på oss. Det er sikkert ikke ofte de har besøk av et korps. Konserten ble avholdt utenfor butikken med stor applaus.

Vi hadde flere plasser vi skulle avholde konsert, så det var bare å komme seg i bussen og kjøre videre. Innover landet et stykke, - til Beitstad hvor vår kvinnelige tubaist kommer fra.

Utenfor Coop’en ble det musikk for de som hadde møtt fram – slekt og venner av Anne Sofie.

Før vi dro videre, fikk vi servert middag på den lokale kaféen. Det smakte godt med mat i magen etter en lang dag med mange opplevelser og nye inntrykk fra plasser som de færreste av oss hadde vært innom tidligere. De aller fleste tar nok raka vegen langs E6 når de skal sørover eller nordover. Takket være turkomitèen fikk vi se mange nye kroker av Norges land.

Under middagen fikk vi beskjed om at dessert ville vi få, men ikke på samme kafé. Anne Sofie sine foreldre inviterte oss heim på kaffe og is.

Før kvelden var kommet, nådde vi fram til Hysnes Fort i Hasselvika. Her skulle vi bo de to siste nettene. Det var fortsatt sol og fint vær, men vi måtte kle oss godt for å kunne sitte ute og nyte det.

Et kvarter før solnedgang, ble vi bedt om å ta turen opp i åsen rett opp av fortet. Langs turen ble vi ”forkloket” av dirigenten. Hans lokale historiekunnskap ble formidlet til oss andre. Utsikten der oppe var upåklagelig. Barytonkvartetten spilte Fliflet Bræins ”Ut mot havet” etterfulgt av barytonduett over to folketoner. Samtidig som den siste tonen ble spilt, gikk sola ned. Flott stemning.

Det ble lørdag og vi fikk etter hvert vite noe av dagens program. Allerede ved frokosten, som for øvrig ble servert i Fortets kantine, fikk vi med oss at det skulle feires en 60-års dag i lokalene samme kveld. Her var det muligheter for musikalske overraskelser til jubilanten.

Men først hadde vi andre musikalske aktiviteter på programmet; vi skulle innom Bjugn og seinere Ørland. Vi spilte i Botngård og Brekstad før vi la veien ut til Austråttborgen. Først inn en lang fjord og så ut den samme fjorden! Vi fant ut at det med fordel kunne ha vært ei bru over. . .?

Ved Austråttborgen var det bryllup, og det var avtalt at vi skulle overraske gjestene med Førdes ”Bruremarsj” etter at seremonien i kapellet var over og alle kom ut. Vi sto oppstilt i svalgangen over inngangsporten. Da brudeparet med gjester kom ut, ble det mange rare ansikter å se. Noen oppdaget oss ikke før vi var i gang med bruremarsjen. Vi spilte en låt til før vi pent og pyntelig forlot selskapet. En guide viste oss rundt i den ærverdige borgen med all dens prakt før vi returnerte til Hasselvika.

Der var 60-årsjubilanten og hans gjester ankommet. Vi marsjerte fram til trappa og spilte noen svingende låter til stor glede for hele forsamlingen. Det ble godt mottatt.

Det er bra vi er en spilleglad gjeng som kan gjøre sånne spontane sprell hvor som helst når vi er ute og farter. Men det er viktig at vi også har evnen til å gjøre sosiale ting sammen. Utover kvelden ble det grilling og gutta måtte gjøre ferdig oppgavene sine. Før sengetid skulle de tidligere nevnte sangene framføres og gruppene fikk i tillegg i oppdrag å lage det gjeveste fortet av materialer de fant i naturen ispedd litt spagetti. Ivrig gikk de i gang med byggeprosjektene og det ble tre helt forskjellige resultater. Juryen (alle hønene) fikk en vanskelig oppgave, men vinnergruppen, som besto av Jan Tore, Trygve og Ole Kristian, ble til slutt kåret. Til glede for alle – nå kunne de endelig få slappe av!

For å nå heim i rimelig tid, måtte vi opp tidlig søndag morgen. Mange mil å kjøre, denne gang langs E6. Vi stoppet hos Rita som er tidligere medlem av korpset. Der fikk vi servert god lunsj før vi takket for oss med en liten konsert på plenen.

Også denne gangen var vi enige om at vi hadde hatt en flott tur.

Takk til Inger, Ketil, Egil og Grete for supert opplegg.

Ref.: Merethe

Tur til Lofoten

6.-9. juni 2002 dro Mosjøen Hornmusikk på "blåtur" til Lofoten. Bare fire av korpsmedlemmene - de som satte i arr.komiteen - visste hvor vi skulle. Gjetningene var mange, og alle var spente!

Arr.komiteen hadde jobbet bra, det viste seg at vi fikk godvær og midnattssol under HELE turen.......!

Ferden startet med buss over Saltfjellet, hvor vi stoppet ved et idyllisk lite vann i Lønsdalen og ble servert heimlaga fiskesuppe og urtebrød, med kald og nydelig hvitvin til!

Høneklubben i korpset satte karene i gang med oppgaver som skulle løses. Etter en lang og festelig kveld i bussen tok vi ferge fra Skutvik til Svolvær. På "kaie" i Skutvik opplyste lokale folk at Lofotposten hadde trykket hele reiseruta vår. Avisa hadde også opplyst at vi var på blåtur, så ingen ville si noe som helst til oss....

I Svolvær overnattet vi i ei flott rorbu like ved sentrum. Dagen etter marsjerte vi ned til torget og spilte konsert.

Så ble det buss til Henningsvær, hvor vi først stoppet og spilte marsjer for mora til Kurt. (etter mange-mange år som mor for ungene i skolekorpset fikk hun oppleve at et korps spilte for henne - hun ble rørt, og det ble vi også).

Etterpå gikk vi rundt på egen hånd i Henningsvær. Noen nøt kunst, andre en øl og fiskesuppe på "Fiskekrogen". Alt i nydelig og varmt solskinn! Vi avsluttet med en spilling på torget.

På tur tilbake fra Henningsvær stoppet vi for å bade på Lofotens fineste sandstrand (i følge kjentfolk). Tormod var uti bølgene før noen andre skjønte hva som foregikk, men de fleste andre kom etter. Ottar og Lise-Lotte var seine i avtrekket, men desto kjappere da de kappsprang ned til vannkanten...

Overnatting på rorbu "Havets Helter" i Ballstad. Baccalao og hvalkjøtt til middag, spilling på kaikanten (se bilde!). Nattmat på brygga i midnattssol. Badstu kun for de tøffe! Rusletur om natta, ny soloppgang mellom fjelltoppene! En bråkete måsefar labbet rundt på taket og skremte opp enkelte....

Lørdag var det spilling på Leknes ved rådhuset. Trombonegruppa utmerket seg med fantastisk solospill og sjarme på "Swingin' Shepherds Blues". Etterpå var det fri til handling og sightseeing.

Så gikk ferden med buss til Nusfjord. Spilling "på kaie", med en vanvittig gjenklang fra fjellene og bryggene rundt. Trombonegruppa igjen i fokus... Brasskvartetten gjentok suksessen med "Ut mot havet" og sto på en holme ute ved bryggene. Utrolig mye turister var der og hørte oss.

Vi kjørte videre. Tjukk tåke i Ramberg (på "yttersia" av Lofoten), men snart ute av den igjen. Vi dro helt ut til Å, og fikk oppleve utsikten derfra.

Denne kvelden overnattet vi på Hamnøy ved Kjerkfjorden. Der ble det konsert for oss sjøl og de som bodde der, og etterpå var det klart for storfest. Korpset var i begynnelsen av turen blitt delt korpset i seks grupper med hver sine definerte oppgaver. Noen laget til grillmat, andre underholdning. Eggleting for karene var obligatorisk post på programmet, noe ikke alle satte like stor pris på. Det ble kaotisk da Robert jukset ved å komme med egne ferdigkokte egg... Høneklubbens "vandrehøne" ble utdelt til Ketil, som under hele turen hadde vist stor service-innstilling overfor damene i korpset.

Utpå kvelden ble det sosialt i fjæra under tørrfiskhjellene, med underholdning, bursdagsfeiring av forkvinnen Berit Anna, gitarspilling og sang, og ikke minst mange, lange og gode samtaler.......

Høydepunktet var brasskvartetten som spilte "Ut mot havet" fra en holme midt uti Kjerkfjorden. De kapret en fisker med kjapp motorbåt, og fikk ham til å kjøre dem ut. Vi andre satt andektige i fjæra og lyttet til musikken og ekkoet som kom fra de mektige fjellveggene rundt fjorden. Ubeskrivelig.

Heimturen fra Lofoten skjedde med ferge fra Moskenes til Bodø. Hornmusikken opptrådte nå som HV-korps, og vi gikk i grønn permuniform. Vi spilte noen ganger på ferga, og satt ellers og koste oss i solveggen. På kaie i Bodø marsjerte vi ut av ferga og gikk over til Hurtigruta for å spille der for turister og andre interesserte.

Siste spilling på denne turen var avslutninga av skolekorpsstevnet på Mørkved, hvor vi (HV-14) var gjestekorps og avsluttet hele stevnet. (Utenfor Mørkvedhallen var det så varmt at vi skiftet til shorts og t-skjorter umiddelbart etter konserten!)

Og alle var enige om at det hadde vært en fin tur!

Ref.: Inger

Mosjøen Hornmusikk musikkorps musikk korps konserter marsj brass HV-korps Heimevernet Forsvaret